Lars Wallin

Floras design av couturens mästare

Lars Wallins exklusivt skräddade coutureklänningar, brudkreationer och scenkläder har burits av artister, prinsessor och andra celebriteter runt om i världen. När han fick frågan om att ta fram en ny fin förpackningsdesign till Flora blev han glad och tackade ja.

Vad betyder Flora för dig?
Det är ett svenskt kultvarumärke med mycket tradition, som fanns på bordet i min familj precis som hos så många andra när jag växte upp. Jag minns också de fantastiska reklamfilmerna med Margaretha Krook och vet att design alltid betytt mycket för Flora. Jag ville ta fram en förpackning som är så fin att man vill ha den framme. Som en del av dukningen.

Kan bordsmargarin bli couture?
Designprocessen är ungefär densamma, oavsett vad jag designar. En viktig del är att göra sin research. Varumärkets historia ska kännas i uttrycket. Förpackningens reliefmönster är speciellt och påminner en del om en genomarbetad spetsdetalj i en vacker kreation. Så, visst finns det lite couture i Flora.

Vilken känsla vill du förmedla?
Svensk sommar och det vackra solljuset. Picknick och lediga dagar. En spetsduk som bretts ut på en härlig äng full av vildblommor. Frihet.

Till sommaren 2015 designade Lars Wallin en limiterad sommarförpackning

inline_special_lars_wallin

I Lars Wallins design har Lars Wallin inspirerats av äkta svenskt hantverk och Flora Mellan Normalsaltat och Extrasaltat har fått en skrud av korsstygn som för tankarna till svenska sommarstugor och blomstrande ängar. En förpackning som blir en vacker del av dukningen. Designen har skapats av korsstygnsmönster som broderats och sedan fotograferats för att kunna klä byttorna. Lars Wallin berättar om den nya sommarförpackningen:

”Som alltid när jag designar är det viktigt att varumärkets historia ska kännas i uttrycket. Jag vill förmedla en känsla av svensk sommar, klassiska sommarstugor, blomsterängar och vackert solljuset. Jag vill designa en förpackning som man vill ha framme, som blir en del av dukningen, säger Lars Wallin.”

Floras förpackningsdesign är en självklar del i Lars Wallins utställning ”Fashion Stories” som i år går att beskåda på Artipelag på Värmdö mellan 4 November till 12 Mars. Utställningen består av ett stort antal kreationer bland annat drygt 200 spektakulära klänningar, skisser och scenkläder som sammanställdes i samband med designerns 25-årsjubileum.

dela denna sidan
 Facebook Email